Skip to main content

با توجه به گسترش روز افزون شرکتهای سبدگردان و اساسا تفاوت در حسابداری این مدل شرکتها با سایر شرکتهای سهامی خاص، در ادامه به حسابداری شرکت های سبدگردان می پردازیم:

بر اساس مفاد ماده ۲۴ دستورالعمل تاسیس و فعالیت سبدگردان، سبدگردان موظف است طبق استانداردهای حسابداری ملی و دستورالعمل‌های اجرایی که سازمان ابلاغ می‌کند، وقایع مالی خود را ثبت و صورت‌های مالی خود را تنظیم نماید و در دفاتر مالی خود برای هر مشتری حساب جداگانه‌ای نگه‌داری و کلیه‌ی مبادلات مالی فیمابین خود و مشتری را در حساب مشتری ثبت کند. در ضمن سبدگردان باید دارایی‌ها، بدهی‌ها، درآمدها و هزینه‌های هر سبد اختصاصی تحت مدیریت خود را به طور جداگانه از دارایی‌ها، بدهی‌ها، درآمدها و هزینه‌های خود به تفکیک هر مشتری ثبت و نگه‌داری نماید. دارایی‌ها، بدهی‌ها، درآمدهاو هزینه‌های سبداختصاصی تحت مدیریت سبدگردان نباید در صورت‌های مالی سبدگردان به عنوان دارایی‌ها، بدهی‌ها، درآمدها و هزینه‌های سبدگردان منعکس گردد، بلکه باید ناخالص دارایی‌های تحت مدیریت سبدگردان در یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی سبدگردان، تحت عنوان دارایی‌های تحت مدیریت افشا گردد.

سازمان بورس و اوراق بهادار دستورالعمل حسابداری ثبت و گزارشگری رویدادهای مالی شرکت سبدگردان رابه شرح ذیل تدوین و ابلاغ نموده است که فایل آن از لینک پایین قابل دانلود است.

3 دیدگاه برای “حسابداری شرکت های سبدگردان”

  1. avatar

    ممنون بابت اطلاعات مفیدتون
    میشه در مورد جاری سبد اختصاصی توضیح بدین

  2. avatar

    خیلی ممنون از مطلب و فایلی که در این رابطه به اشتراک گذاشتید خیلی برام مفید بود