Skip to main content

استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS)

با توجه به اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار کلیه بانک‌ها، موسسات اعتباری و شرکت‌های بیمه ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار که دوره مالی آنها از تاریخ اول فروردین ماه ۹۵ و بعد از آن شروع می‌شود و کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران که دوره مالی آنها از ابتدای فروردین ماه امسال (۹۵) و بعد از آن شروع می‌شود و سرمایه ثبت شده آنها ۱۰ هزار میلیارد ریال و بیشتر از آن است، ملزم به تهیه و ارائه دو مجموعه صورت‌های مالی سالانه، بر اساس (۱) استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) (حسابرسی شده) و (۲) استانداردهای حسابداری ایران (حسابرسی شده) نموده است؛ به درخواست برخی از همکاران و دوستان فعال در حرفه این صفحه با اهداف زیر ایجاد شده است:

۱- بحث و تبادل نظر در خصوص استانداردهای بین المللی حسابداری؛
۲- انتقال دانش و راهنمایی در خصوص پیاده سازی استانداردهای بین المللی حسابداری در ایران،
۳- طرح و بررسی تطبیقی استانداردهای بین المللی حسابداری.
استانداردهای بین المللی گزارش گری مالی (IFRS) چیست و چه ضرورتی دارد؟

یکی از تعاریف ماندگار حسابداری در دهه ۱۹۷۰ مطرح شد و حسابداری را به عنوان زبان تجارت معرفی نمود. اگر به حسابداری به عنوان زبان تجارت نگریسته شود بدون شک برای تجارت در سطح بین المللی نیاز به یک زبان گزارشگری مالی مشترک داریم. هیات تدوین استانداردهای بین المللی حسابداری (IASB) زیر نظر بنیاد گزارشگری مالی بین المللی اقدام به تهیه استانداردهای حسابداری در سطح بین المللی نموده اند که تحت عنوان استانداردهای بین المللی حسابداری شناخته می شوند. در نوشتارهای بعدی به طور کامل به معرفی بنیاد IFRS و ساختار آن خواهیم پرداخت.
تا کنون بیش از ۱۴۷ کشور دنیا استانداردهای بین المللی حسابداری را پذیرفته اند و کشور ما نیز در راستای پیوستن به اقتصاد جهانی باید این استانداردها را بپذیرد.

آشنایی با بنیاد IFRS:
بنیاد IFRS مرجع تدوین استانداردهای گزارش گری مالی بین‌المللی می‌باشد. البته فرایند جهانی سازی استانداردهای حسابداری از سال ۱۹۷۳ و با تشکیل کمیته بین‌المللی استانداردهای حسابداری IASC در لندن آغاز گردید. در سال ۱۹۹۹ این کمیته دارای ساختار جدیدی گردید که در نهایت به شکل‌گیری هیئت تدوین استانداردهای بین المللی حسابداری (IASB) منجر گردید. این هیئت دارای ۱۴ عضو بوده و از آپریل ۲۰۰۱ صرفاً مسئولیت تنظیم استانداردهای حسابداری زیر نظر بنیاد IFRS را بر عهده دارد.

مشکلات پیاده سازی استانداردهای بین المللی گزارش گری مالی (IFRS) در ایران ؟
با عنایت به اینکه در سطح کلان، فرض بر هماهنگی با استانداردهای بین‌المللی است بنابراین درحال ‌حاضر در مقطعِ تصمیم‌گیریِ کلان برای پذیرش یا عدم‌پذیرش استانداردهای بین‌المللی قرار نداریم. مشکل پیاده سازی استانداردهای بین المللی در حال حاضر عبارتند از:
۱- برای تعداد زیادی از استانداردهای بین‌المللی (حدود ۱۶ استاندارد)، هنوز استاندارد متناظر ارائه نشده است. IFRS 1 , IFRS 13 , IAS 12 , IAS 32, IAS 39, , IFRS 7, IAS 27, IAS29, IAS 40 , IFRS 2, IFRS 6 , IFRS 9 , IFRS 12 , IFRS 14 , IFRS 15 , IFRS 16

۲- برخی از استانداردهای موجود مختص ایران است و معادل بین المللی ندارد. استاندارد شماره ۱۴ (نحوه ارائه داراییها و بدهیهای جاری)، استاندارد ۲۴ (گزارشگری مالی در واحدهای قبل از بهره برداری) و استاندارد ۲۹ (فعالیتهای ساخت املاک)

قابل توجه اینکه استانداردهای شماره ۳ ، ۵، ۸، ۹، ۱۳، ۲۲، ۲۷، ۲۸، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳ ایران تفاوتی با استانداردهای بین المللی ندارد.

۳-عدم ‌وجود منشور مدون و رسمی که در آن به صراحت اعلام شده باشد که مبنای تدوین استانداردهای کشور، استانداردهای بین‌المللی است.
۴- در موارد بسیار محدودی نیز ممکن است در حال حاضر امکان اجرای استانداردهای بین‌المللی فراهم نباشد که در خصوص این دسته از موارد باید بررسی دقیق انجام شده و راهکارهای مناسب اتخاذ شود.

فرآیند پذیرش استانداردهای بین المللی گزارش گری مالی (IFRS) در ایران به چه صورت است ؟
۱-یک شخصیت حقوقی بایستی متولی ترجمه استانداردهای بین المللی شود.
۲-ترجمه باید در اختیار بنیاد IFRS قرار داده شود.
۳-تطبیق ترجمه با متن اصلی توسط کارشناسان بنیاد IFRS انجام پذیرد.
پس از تایید ترجمه توسط بنیاد IFRS و اخذ لایسنس، استانداردهای بین المللی می تواند مبنای تهیه صورتهای مالی قرار گیرد.

برای آشنایی با استانداردهای بین المللی گزارش گری مالی (IFRS) و بایدها و نبایدهای بکارگیری این استانداردها لطفا ۲ تا مقاله زیر را مطالعه بفرمایید و از لینکهای پایین نیز استفاده فرمایید:

۱-آشنایی با استانداردهای بین المللی گزارش گری مالی

۲-بایدها و نبایدهای بکارگیری استانداردهای بین المللی گزارش گری مالی

۳- آموزش رایگان استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی

۴-دانلود رایگان ترجمه استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS)

۵- دانلود صورت مالی نمونه بر اساس استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی

۶- پرسش و پاسخ حرفه ای در خصوص استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی

۷- مقایسه استانداردهای حسابداری ایران با استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS)

6 دیدگاه برای “استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS)”

  1. avatar

    سلام وقت بخیر
    امکانش هست فایل گزارشگری و برام ایمیل کنین ؟؟؟

    1. آواتار کاربر

      با سلام و احترام ، لطفا بفرمایید چرا نمیتونید دانلود کنید ‌و کدام استانداردها مورد نیاز شماست؟

  2. avatar

    سلام خسته نباشید تلگرام هم پاسخگو‌ هستید پیام بدم به اکانت شماره ای که گذاشتید؟

    1. آواتار کاربر

      با سلام، لطفا سوالات در سایت ارسال شود، ممنون.

  3. avatar

    我可以向您的公司詢問您的服務嗎?