در این قسمت سایت بر آنیم تا پاسخی برای پرسش چگونه فروش شرکت را تحلیل کنیم؟ بیابیم.

یکی از مهمترین آیتم های سودوزیان هر شرکت که باید به دقت مورد آنالیز قرار گیرد، فروش شرکت است.

گاها مشاهده می شود برای تحلیل فروش شرکت فقط به نسبت گیری نسبت به سال های قبل و به عبارتی به درصد افزایش یا کاهش فروش نسبت به سالهای قبل بسنده می شود.

همان طور که میدانیم مبلغ فروش شرکت از دو آیتم مهم مقدار فروش و نرخ فروش تشکیل می گردد.

برای تحلیل فروش شرکت حتما باید آثار مقدار و نرخ فروش تفکیک گردد.

به عبارتی اگر شرکت سال قبل ۱۰۰۰ ریال فروش داشته و امسال فروش شرکت معادل ۲۰۰۰ ریال است، هر چند فروش شرکت معادل ۱۰۰ درصد افزایش یافته است، اما مهمتر از محاسبه ۱۰۰ درصد افزایش در فروش تفکیک نمودن آن به آثار مقدار و ریال است.

یعنی اینکه از این ۱۰۰ درصد افزایش در مبلغ فروش شرکت ، چند درصد آن مربوط به افزایش در مقدار فروش شرکت است و چند درصد آن مربوط به افزایش در نرخ فروش محصولات است.

با توجه به اینکه قیمت فروش محصولات توسط بازار مشخص می گردد، طبیعی است چنانچه افزایش در مبلغ فروش تماما ناشی از افزایش در نرخ فروش باشد و مقدار فروش شرکت یا به عبارتی سهم بازار شرکت افزایش پیدا نکرده باشد این افزایش ناشی از عملکرد مدیر نخواهد بود

و بالعکس چنانچه افزایش در فروش شرکت ناشی از افزایش در مقدار و سهم بازار شرکت باشد این نشاندهنده عملکرد مطلوب مدیریت در بخش فروش شرکت است.

برای توضیح بیشتر مساله به اطلاعات ذیل که از صورتهای مالی یک شرکت بورسی استخراج شده است دقت بفرمایید:

 سال ۱۳۹۷- میلیون ریالسال ۱۳۹۶-میلیون ریال
فروش۲۳۴,۱۰۰,۹۴۹۱۵۸,۰۲۱,۸۳۹
افزایش مبلغی نسبت به سال قبل۷۶,۰۷۹,۱۱۰
درصد افزایش نسبت به سال قبل۰.۴۸۱

همان طور که مشاهده می گردد مبلغ فروش شرکت معادل ۷۶.۰۷۹.۱۱۰ میلیون ریال حدود ۴۸ درصد نسبت با سال قبل افزایش پیدا نموده است.

اگر این افزایش در مبلغ فروش به اثرات افزایش در نرخ و مقدار تفکیک نگردد موجب اشتباه در آنالیز خواهد شد.

در ادامه به تفکیک مبلغ افزایش در فروش به آثار افزایش در نرخ و مقدار خواهیم پرداخت:

۱۳۹۷  ۱۳۹۶
شرحمقدار فروشنرخمبلغمقدار فروشنرخمبلغ
محصولات A تن۵,۰۲۱,۰۰۰۳۲,۳۸۴,۶۳۴۱۶۲,۶۰۳,۲۴۸۵,۲۲۵,۰۰۰۲۰,۹۷۶,۷۷۹۱۰۹,۶۰۳,۶۷۱
محصولات B تن۱,۴۱۳,۰۰۰۳۸,۷۹۳,۵۱۶۵۴,۸۱۵,۲۳۸۱,۴۷۲,۰۰۰۲۶,۳۵۴,۰۳۵۳۸,۷۹۳,۱۴۰
محصولات C تن۲۸۱,۰۰۰۵۹,۳۶۸,۱۹۶۱۶,۶۸۲,۴۶۳۲۹۱,۰۰۰۳۳,۰۷۵,۶۹۸۹,۶۲۵,۰۲۸
سایر تن      
جمع ۶,۷۱۵,۰۰۰ ۲۳۴,۱۰۰,۹۴۹۶,۹۸۸,۰۰۰ ۱۵۸,۰۲۱,۸۳۹

در جدول بالا مقدار و نرخ فروش محصولات شرکت در طی ۲ سال ۹۶ و ۹۷ مشاهده می شود.

ابتدا به محاسبه اثرات ناشی از افزایش در نرخ فروش محصولات می پردازیم:

شرح مقدار فروش سال ۹۷افزایش نرخ فروش سال ۹۷ نسبت به ۹۶اثرات ناشی از افزایش در نرخ 
محصولات A تن۵,۰۲۱,۰۰۰۱۱,۴۰۷,۸۵۵۵۷,۲۷۸,۸۴۰
محصولات B تن۱,۴۱۳,۰۰۰۱۲,۴۳۹,۴۸۱۱۷,۵۷۶,۹۸۶
محصولات C تن۲۸۱,۰۰۰۲۶,۲۹۲,۴۹۸۷,۳۸۸,۱۹۲
سایر تن  ۰
جمع   ۸۲,۲۴۴,۰۱۸

همان طور که مشاهده می گردد افزایش در نرخ فروش محصولات منجر به افزایش ۸۲.۲۴۴.۰۱۸ میلیون ریال فروش محصولات شرکت در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ شده است.

حال به بررسی اثرات مقداری می پردازیم:

شرح مقدار فروش سال ۹۷مقدار فروش سال ۹۶کاهش مقدار فروشنرخ فروش سال ۹۶اثرات کاهش مقدار فروش
محصولات A تن۵,۰۲۱,۰۰۰۵,۲۲۵,۰۰۰-۲۰۴,۰۰۰۲۰,۹۷۶,۷۷۹-۴,۲۷۹,۲۶۳
محصولات B تن۱,۴۱۳,۰۰۰۱,۴۷۲,۰۰۰-۵۹,۰۰۰۲۶,۳۵۴,۰۳۵-۱,۵۵۴,۸۸۸
محصولات C تن۲۸۱,۰۰۰۲۹۱,۰۰۰-۱۰,۰۰۰۳۳,۰۷۵,۶۹۸-۳۳۰,۷۵۷
سایر تن     
جمع     -۶,۱۶۴,۹۰۸

مشاهده می گردد که شرکت در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود ۲۷۳۰۰۰ تن محصول کمتر فروخته و به لحاظ مقداری معادل ۶.۱۶۴.۹۰۸ میلیون ریال نسبت به سال قبل کمتر فروش داشته است.

نتیجه اینکه تمام مبلغ افزایش در فروش سال ۱۳۹۷ ناشی از افزایش در نرخ و مربوط به بازار بوده است و شرکت به لحاظ مقدار فروش افت داشته است.

قبل از هر چیزی برای تحلیل فروش شرکت باید آثار ریالی و مقدار آن تفکیک گردد.

امیدوارم با ارایه پاسخ برای پرسش چگونه فروش شرکت را تحلیل کنیم؟ شما هم بتوانید فروش شرکت خودتان را بررسی و تحلیل کنید.

برای آشنایی بیشتر با اینجانب لطفا کلیک فرمایید

مجموعه مقالات اینجانب