Skip to main content

امروزه نقش بازار سرمایه در توسعه اقتصاد کشور بر هیچکس پوشید نیست، یکی از بهترین تصمیماتی که می تواند فواید بسیار زیادی بر اقتصاد کشور داشته باشد پذیرش و عرضه سهام شرکتها در بورس می باشد که در این نوشتار به فرآیند پذیرش و عرضه سهام شرکتها در بورس تحت عنوان راهنمای پذیرش شرکتها در بورس تهران می پردازم.

بی تردید ورود شرکتها به بورس ضمن کمک به رشد بازار سرمایه به تعالی و رشد آنها در فضایی رقابتی و شفاف منجر شده و نام و اعتبار آنها را در جامعه ترقی می بخشد.

شاید اولین سوالی که در ذهن هر فردی برای عرضه سهام شرکت در بورس مطرح می شود این باشد که پذیرش در بورس چه فوایدی دارد؟

بدون تردید پذیرش شرکتها در بورس علاوه بر گسترش بازار سرمایه و شفافیت اقتصادی برای شرکتی که آماده پذیرش می شود نیز فواید بسیاری به دنبال دارد که در ادامه به آنها می پردازم:

مزایای پذیرش در بورس برای شرکتها:

۱- سهولت تامین مالی شرکتها از طریق بورس :

همان طور که می دانید شرکتهای بورسی می توانند از طریق افزایش سرمایه و یا انتشار اوراق بدهی از بازار سرمایه تامین مالی نمایند که در مطلب ذیل به طور مفصل به این موضوع پرداخته ام

روش های تامین منابع مالی در ایران

۲-برخورداری از معافیت مالیاتی:

مطابق با مفاد ماده ۱۴۳ قانون مالیاتهای مستقیم معادل ۱۰ درصد از مالیات بر درآمد شرکتهایی که سهام آنها برای معامله در بورس پذیرفته می شود و ۵ درصد از مالیات بر درآمد شرکتهایی که سهام آنها برای معامله در بازار خارج از بورس (فرابورس) پذیرفته می شود بخشوده می شود و این معافیت به شرط اینکه سهام شناور شرکت حداقل ۲۰ درصد باشد دو برابر خواهد شد.

همچنین معادل ۱۰ درصد از مالیات بر درآمد حاصل از فروش کالاهایی که در بورس های کالایی پذیرفته و به فروش می رسد معاف از مالیات است.

مالیات نقل و انتقال سهام شرکتهای غیربورسی معادل ۴ درصد ارزش اسمی است در صورتیکه این مالیات برای شرکتهای بورسی و فرابورسی معادل نیم درصد ارزش فروش سهام است.

۳- افزایش اعتبار داخلی و بین المللی شرکت

۴- آشنایی جامعه با شرکت و ابزار بازاریابی محصولات شرکت

۵- تسهیل وثیقه گذاری سهام توسط سهامداران

۶- ارتقا سیستم های مالی و کنترل های داخلی به تبع استقرار نظام حاکمیت شرکتی

۷- افزایش قدرت چانه زنی شرکت

و اما در ادامه به فرآیند پذیرش شرکتها در بورس می پردازم.

پذیرش در بورس به معنای تطبیق وضعیت شرکت با شرایط مندرج در دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوارق بهادار تهران به منظور فراهم شدن امکان معامله اوراق بهادار در بورس است.

پذیرش سهام شرکتها در بورس صرفا در یکی ازتابولهای بازار اول ( تابلو اصلی و فرعی ) و یا بازار دوم صورت می پذیرد.

برای پذیرش در بورس چه باید کرد؟

جهت پذیرش شرکت در بورس اوراق بهادار تهران باید بر اساس راهنمای پذیرش شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران برخی از مدارک و مستندات از طریق مشاور پذیرش به بورس ارایه گردد.

با توجه به تهیه راهنمای کامل چگونگی پذیرش شرکتها در بورس توسط شرکت بورس اوراق بهادار تهران، پیشنهاد می گردد فایل ذیل مورد مطالعه دقیق قرار گیرد.

راهنمای کامل پذیرش شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران

به طور خلاصه فرآیند پذیرش به صورت ذیل است:

۱-ارایه درخواست پذیرش در بورس توسط مشاور پذیرش

مطابق با تبصره ۲ ماده ۲۴ دستورالعمل پذیرش، مشاور پذیرش باید کلیه مدارک، اسناد و اطلاعات ارایه شده توسط ناشر را بررسی و تایید نماید که مدارک کامل بوده و به امضای صاحبان مجاز رسیده و ممهور به مهر شرکت است ، به این ترتیب مشاور پذیرش در تمامی مراحل تکمیل پرونده پذیرش، تهیه برنامه کسب و کارو امیدنامه، جلسه هیات پذیرش، درج و عرضه سهام باید در کنار شرکت باشد.

۲-ارایه سایر مدارک جهت تکمیل پرونده

۳- واریز بخش اول حق پذیرش و ارایه رسید

۴- تهیه و ارایه برنامه کسب و کار

۵- تدوین و ارایه امیدنامه پذیرش و درج

۶- طرح درخواست در هیات پذیرش اوراق بهادار

۷- تشکیل جلسه هیات پذیرش و تصمیم گیری در خصوص پذیرش و یا عدم پذیرش شرکت

۸- در صورت موافقت هیات پذیرش با پذیرش شرکت، سهام شرکت متقاضی در فهرست نرخ های بورس درج می گردد ، در مرحله درج نماد ، شرکت متقاضی باید اطلاعات، مدارک و مستندات مورد نیاز هیات پذیرش را ارایه نمایند، اقدام به سپرده گذاری سهام شرکت نزد شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه نماید، اطلاعات تعیین شده توسط سازمان بورس در سامانه کدال منتشر گردد، بخش دوم حق پذیرش واریز و فیش آن ارایه گردد،

پس از انجام مراحل فوق اطلاعیه درج شرکت در سایت شرکت بورس منتشر می گردد

۹-پس از درج شرکت در فهرست نرخ های بورس، کد بین المللی به شرکت اختصاص می یابد

۱۰- برگزاری جلسه معارفه جهت آشنایی فعالین بازار با فعالیت شرکت

و بالاخره

پس از درج شرکت در فهرست نرخ های بورس و برگزاری جلسه معارفه، جلسه عرضه سهام در تاریخی که از قبل تعیین و به اطلاع بازار رسیده است صورت می گیرد