Skip to main content

برای زنده ماندن بنگاه و کسب و کار در فضای اقتصادی ایران باید بنگاه ها با دقت تمام تاکید بر رهبری و مدیریت هزینه ها داشته باشند، به عبارتی در دنیای رقابتی امروزی یکی از بهترین استراتژی های مدیریتی ، استراتژی رهبری هزینه است، در این استراتژی باید با هزینه یابی دقیق محصولات سعی در کاهش بهای تمام شده محصولات داشته باشیم، هزینه یابی مبتنی بر فعالیت، ضرورتی اجتناب ناپذیر است که در ادامه مطلب به اهمیت آن و همچنین سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت خواهم پرداخت.

بسیاری از شرکتها در ایران کماکان از سیستم هزینه یابی سنتی برای محاسبه بهای تمام شده محصولات استفاده می کنند که این عامل منجر به محاسبات اشتباه بهای تمام شده و طبیعتا عدم کاربرد اطلاعات بهای تمام شده در تصمیم گیرهای شرکت است. هر چند مدیران در فضای اقتصادی غیررقابتی احساس نیازی به طراحی و پیاده سازی سیستم هزینه یابی نمی کنند اما آثار و تبعات آن در بلندمدت کسب و کار را با چالش های زیادی همراه می کند.

یکی از مهمترین اقدامات اصلاح و تجدید ساختار هر شرکتی طراحی و پیاده سازی سیستم هزینه یابی دقیق در شرکت است.

با توجه به اینکه محاسبه دقیق بهای تمام شده محصولات در سیستم هزینه یابی سنتی مقدور نمی باشد و عملا در شرکتهایی که هزینه سربار بخش مهمی از بهای تمام شده محصولات است استفاده از سیستم هزینه یابی سنتی منجر به اشتباه در محاسبات بهای تمام شده می گردد، از دهه ۱۹۸۰ سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت جایگزین سیستم هزینه یابی سنتی گردید.

در ادامه به بررسی سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت و مقایسه آن با سیستم هزینه یابی سنتی خواهم پرداخت.

مطالب مربوط به سیستم هزینه یابی مبتنی بر فعالیت، ضرورتی اجتناب ناپذیر که فایل صوتی آن در اینجا قابل دانلود است مربوط به تدریس سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت برای دانشجوی عزیز دانشگاه تهران است.

فایل صوتی شماره ۱ از لینک پایین قابل دانلود است.

جهت دریافت و ارسال ادامه فایل های صوتی لطفا به شماره ۰۹۳۵۷۷۵۰۹۷۲ پیامک ارسال فرمایید.

برای خرید کتاب حسابداری مدیریت می توانید از این لینک استفاده نمایید

من مهدی محمودی با افتخار در خدمت شما سروران گرامی هستم

با آرزوی موفقیت

2 دیدگاه برای “هزینه یابی مبتنی بر فعالیت، ضرورتی اجتناب ناپذیر”

  1. آواتار کاربر

    سلام ممنون استاد که اینقدر مفهومی تدریس کردین عالی بود تدریس تون در کلاس خصوصی حسابداری مدیریت

    1. آواتار کاربر

      با سلام و احترام
      ممنون از شما که برای تدریس حسابداری مدیریت به ما اعتماد کردید، مخصوصا اینکه استاد شما دکتر نیکبخت عزیز، استاد دانشگاه تهران بودند و طبیعتا وظیفه سنگینی به عهده ما و شما بود، برای شما آرزوی موفقیت دارم