Skip to main content

به نام خدا
بزرگتر شدن موسسات حسابرسی – ضرورتی اجتناب ناپذیر:

مهم‌ترین تحقیقات انجام شده درباره کیفیت حسابرسی، مطالعه تاثیر اندازه موسسات برکیفیت حسابرسی است. بسیاری از این تحقیقات از رابطه مثبت بین اندازه موسسه حسابرسی و کیفیت حسابرسی پشتیبانی می‌کنند. دیوید و نئو(David and Neu,1993) نشان داده‌اند که موسسه‌های حسابرسی بزرگ

مشتریان بزرگ‌تری دارند، از این‌رو، توقع بازار برای کشف تحریفات موجود در صورت‌های مالی از حسابرسان افزایش می‌یابد. چو و همکاران (Choe el al,2007) تاثیر اندازه موسسه حسابرسی را بر کیفیت حسابرسی مورد مطالعه قرار دادند. نتایج تحقیق آن ها نشان میدهد اندازه موسسه حسابرسی با کیفیت حسابرسی دارای ارتباط مثبتی می باشد. علت این امر این است که موسسه حسابرسی بزرگتر از نظر مالی وابستگی کم تری به یک صاحبکار خاص دارد. بنابراین بهتر می تواند در برابر فشار های صاحبکار مبنی بر صدور گزارش جانبدارانه یا خلاف واقع مقاومت نماید. ندال ساوان و همکاران(Nedal Sawan el al,2012) در تحقیق خود با عنوان اندازه حسابرس و کیفیت حسابرسی به این نتیجه رسیدند که بین اندازه حسابرس و کیفیت حسابرسی رابطه مثبت وجود دارد . مهم‌ترین تحقیقات انجام شده در رویکرد عرضه حسابرسی، مطالعه تاثیر اندازه موسسات حسابرسی بر کیفیت حسابرسی است. بسیاری از این تحقیقات از رابطه مثبت بین اندازه موسسه حسابرسی و کیفیت حسابرسی پشتیبانی می‌کنند. دی آنجلو (۱۹۸۱) معتقد است که موسسه‌های حسابرسی بزرگ‌تر، انگیزه قوی‌تری برای ارائه حسابرسی با کیفیت بالاتر دارند، زیرا علاقه‌مند هستند که شهرت بهتری در بازار به دست آورند و از آنجا که تعداد صاحبکارانشان زیاد است، نگران از دست دادن صاحبکار نیستند. تصور بر این است که چنین موسساتی به دلیل دسترسی به منابع و امکانات بیشتر برای آموزش حسابرسان خود و انجام آزمون‌های مختلف، خدمات حسابرسی را با کیفیت بالاتری ارائه می‌کنند.
محمودی و همکاران(۱۳۹۲) در تحقیق خود با عنوان اندازه حسابرس و هزینه حقوق صاحبان سهام شرکتهای بورسی به این نتیجه رسیدند که بین اندازه حسابرس و هزینه حقوق صاحبان سهام شرکتهای بورسی رابطه منفی معناداری وجود دارد. به عبارتی صاحبکارانی که حسابرس بزرگتر دارند از شفافیت اطلاعاتی بیشتری برخوردارند و ریسک اطلاعاتی کمتری دارند. ریسک پایین تر، هزینه حقوق صاحبان سهام کمتری را به دنبال خواهد داشت.
بسیاری از تحقیقات انجام شده در ایران نیز بیانگر رابطه مثبت اندازه حسابرس و کیفیت حسابرسی است .
همان طور که میدانیم جامعه حسابداران رسمی ایران، بر اساس لایحه مصوب ۱۳۷۲/۱۰/۲۱ و اصلاحیه مورخ ۱۳۷۲/۱۱/۱۷ مجلس شورای اسلامی ( قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابدارن ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی) رسمیت یافته و از نیمه دوم سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است. طبق ماده ۲ اساسنامه هدف از تشکیل جامعه عبارتست از تنظیم امور و اعتلای حرفه حسابداری و حسابرسی در کشور و نظارت حرفه ای بر کار حسابداران رسمی. در حال حاضر بیش از ۲۶۵ موسسه حسابرسی در ایران مشغول به فعالیت می باشند. با توجه به تعداد شرکتهای پذیرفته شده در بورس ( حدود ۳۸۰ شرکت ) و همچنین اقتصاد دولتی ایران و سایر مسایل از جمله تحریم های ظالمانه بین المللی که مانع فعالیت شرکتهای فراملیتی درایران می شوند،نسبت شرکتهای بورسی به موسسات حسابرسی تقریبا معادل ۱.۵ است. یعنی به ازای هر موسسه حسابرسی ۱.۵ شرکت بورسی که الزام به حسابرسی شدن دارند وجود دارد. با توجه به تحمیل هزینه های اجاره محل، هزینه های پرسنلی و سایر هزینه های یک موسسه حسابرسی و همچنین با توجه به مبلغ پایین قراردادهای حسابرسی در ایران، به جامعه حسابداران رسمی پیشنهاد می شود در راستای بهبود و گسترش خدمات حرفه ای، سازوکاری طراحی نماید که موسسات حسابرسی موجود را به ادغام و بزرگتر شدن تشویق نماید. با بزرگتر شدن موسسات حسابرسی در ایران منابع مالی در اختیارافزایش و با افزایش منابع مالی، وابستگی میزان درآمد یک موسسه به صاحبکار خاص کاهش پیدا می کند. در نتیجه استقلال موسسه حسابرسی و در نهایت کیفیت حسابرسی در ایران افزایش پیدا خواهد نمود. پرداختن به اهمیت این موضوع با توجه به فراوانی تحقیقات انجام شده و همچنین تجربه سایر کشورها در این رابطه بر کسی پوشیده نیست.
با تشکر فراوان

3 دیدگاه برای “بزرگتر شدن موسسات حسابرسی – ضرورتی اجتناب ناپذیر”

  1. avatar

    خیلی عالی ،کسانی که تازه وارد عرصه مدیریت یا حسابداری میشه از این سایت بهترین نتیجه رو میتونه بگیره

    1. آواتار کاربر

      با سلام و احترام. نقشه راه و هدف از ایجاد این سایت کمک به آموزش و ارتقاء حرفه حسابداری و مالی است. لطفا شما هم ما را یاری بفرمایید.

  2. avatar

    به نطر من هم واقعا یک نیاز که اندازه موسسات حسابرسی در ایران بزرگتر بشه . واقعا موسساتی که به نون شب محتاجند چه جوری می تونن مستقل باشند