Skip to main content

وضعیت اجرایی به‌کارگیری استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی در ایران:

وضعیت اجرایی به‌کارگیری استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی به این صورت خواهد بود که ابتدا سازمان حسابرسی شرکت‌های بزرگ پذیرفته شده در بورس را از ابتدای سال ۱۳۹۵ (۶ مارس ۲۰۱۶) ملزم به به‌کارگیری این استانداردها خواهد کرد و سایر شرکت‌های پذیرفته شده نیز مجاز (و نه الزام) به پذیرش استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی از ابتدای سال ۱۳۹۵ هستند و از ابتدای سال ۱۳۹۶ ملزم به به‌کارگیری این استانداردها خواهند بود.

ضمنا مقرر شده سازمان بورس و اوراق بهادار (به‌عنوان نهاد ناظر) معیارهای شناسایی شرکت‌های بزرگ را مشخص کند. در این خصوص، سازمان بورس و اوراق بهادار کلیه بانک‌ها، موسسات اعتباری و شرکت‌های بیمه ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران که دوره مالی آنها از تاریخ ۰۱/ ۰۱/ ۱۳۹۵ و بعد از آن شروع می‌شود و سرمایه ثبت شده آنها ۱۰ هزار میلیارد ریال و بیشتر از آن است را ملزم به تهیه و ارائه دو مجموعه صورت‌های مالی سالانه، بر اساس (۱) استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (حسابرسی شده) و (۲) استانداردهای حسابداری ایران (حسابرسی شده) کرده است.

شرکت‌های خارج از بورس درحال حاضر ملزم به رعایت استانداردهای حسابداری ایران هستند، لیکن سازمان حسابرسی طی یک برنامه بلندمدت این شرکت‌ها را نیز ملزم به به‌کارگیری IFRS خواهد کرد.

قابل توجه اینکه مطابق با این پروفایل در حال حاضر برای تهیه صورت‌های مالی شرکت اصلی الزامی به استفاده از الزامات استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی نیست و باید صورت‌های مالی شرکت اصلی برای مقاصد مالیاتی براساس استانداردهای حسابداری ایران تهیه شود، اما سازمان بورس و اوراق بهادار شرکت‌های منتخب را ملزم به تهیه و ارائه دو مجموعه صورت‌های مالی سالانه بر اساس استانداردهای حسابداری ایران و بین‌المللی کرده است.

همچنین به‌کارگیری الزامات گزارشگری مالی بین‌المللی برای برخی از شرکت‌هایی که سهام آنها به عموم ارائه نشده است از جمله تمامی بانک ها، شرکت‌های بیمه و موسسات مالی پذیرفته شده یا نشده در سازمان بورس و اوراق بهادار از ابتدای سال ۱۳۹۵ ( ۶ مارس ۲۰۱۶) ضروری است.

موارد اختیاری در به‌کارگیری استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی در ایران:

برای مطالعه کامل مقاله لطفا کلیک فرمایید

وضعیت اجرایی به‌کارگیری استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی در ایران