Skip to main content

در چند سال اخیر و به ویژه اب ابتدای سال ۱۳۹۹ توجه بسیاری از هموطنان به مباحث سرمایه گذاری در بازار سرمایه معطوف شده است، الزامات سرمایه گذاری در بازار سرمایه حداقل اطلاعاتی است که هر فرد برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه ( بورس ) باید بداند.

چند وقتی است که با حمایت دولت از بازار سرمایه توجه مردم عادی به سرمایه گذاری در بازار سرمایه جلب شده است و با ورود نقدینگی بسیار زیاد به بازار سرمایه تنور این بازار بسیار داغ است.

با توجه به رسالت مسئولیت اجتماعی بر آن شدم تا با در اختیار گذاشتن اطلاعات ذیل توجه هموطنان عزیز را به حداقل اطلاعات مورد نیاز جهت سرمایه گذاری در بورس جلب کنم.

بنابراین به عنوان یک هموطن که تحصیلات مالی دارم و حدود ۱۰ سال در بازارهای مالی نیز سابقه فعالیت دارم از تمامی هموطنان عزیزم که تصمیم به سرمایه گذاری دربازار سرمایه ( بورس ) دارند خواهشمندم با صرف چند دقیقه وقت و مطالعه مطالب ذیل با حداقل دانش نسبی نسبت به این مهم تصمیم گیری نمایند.

جالب است بدانید اغلب آمریکایی ها تا حدود ۱۰۰ سال پیش کشاورز، پیله ور و یا صاحبان شرکتهای کوچک بودند و از پس انداز خود برای سرمایه گذاری در مزارع یا توسعه کسب و کار خود استفاده می کردند.

اگرچه در آن زمان نیز بازارهای سهام و اوراق قرضه وجود داشته ولی با زندگی افراد خاصی مربوط بوده است که عمدتا سفته باز و اشخاص خیلی ثروتمند بودند.

اما امروزه همه چیز تغییر کرده است و اغلب پس اندازها به سمت موسساتی نظیر صندوق های بازنشستگی و موسسات سرمایه گذاری سوق می یابد.

در ایران هم طی ۱۵ سال گذشته ( حدودا از سال ۱۳۸۴) توجه مردم به بازارهای سرمایه گذاری خصوصا بازار اوراق بهادار جلب شده است.

اما در طی ۲ سال قبل ( از اوایل سال ۱۳۹۷) اکثر مردم اخبار مربوط به بازار اوراق بهادار را پیگیری و با خرید سهام شرکتها در عرضه های اولیه سهامدار شده اند .

اینکه توجه مردم به بازار سرمایه به عنوان مکانی برای سرمایه گذاری جلب شده است بسیار خبر خوب و مسرت بخشی است اما این امر وظیفه افراد حرفه ای که در بازار سرمایه فعالیت می نمایند را سختتر می کند.

به عبارتی امروز بسیاری از افراد معمولی جامعه که دانش چندانی از مباحث مالی و سرمایه گذاری ندارند اقدام به خرید سهام نموده و بخشی از جامعه سهامداری کشور محسوب می شوند.

همانطور که در تمام بازارهای سرمایه گذاری عده ای افراد از عدم دانش برخی دیگر سودجویی می کنند این امر هم در بازار سرمایه به وفور اتفاق می افتد.

بنابراین اولین گام و رسالت جامعه مالی و سرمایه گذاری کشور آموزش درست به افرادی است که به تازگی به جامعه سهامداری پیوسته اند و یا اینکه قصد ورود به این بازار را دارند.

در این قسمت از سایت به مهمترین اطلاعاتی که هر فرد سرمایه گذار در بازار سرمایه به آنها نیاز دارد خواهم پرداخت، امیدوارم این مطالب مفید فایده باشد.

الزامات سرمایه گذاری در بازار سرمایه:

۱- بازار سرمایه چیست؟

همان طور که شما برای سرمایه گذاری در زمین ، ماشین ، دلار ، طلا و … در ابتدا سعی می کنید با کم و کیف سرمایه گذاری در این بازارها آشنا شوید و برای خرید یک قطعه زمین در شمال کشور حتی حاضرید چند روز وقت بگذارید و به آن منطقه سفر کنید و از چندین بنگاه در خصوص شهر، منطقه، کاربری و مجوز ساخت و … اطلاعات جمع کنید و سپس به سرمایه گذاری اقدام خواهید کرد.

برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه هم لازم است درابتدا نسبت به شناخت کامل بازار سرمایه اقدام نمایید.

بازار سرمایه بازاری است که سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرابورس در آن معامله می شود به عبارتی

۱- نحوه دریافت کد سهامداری

۲- منابع اطلاعاتی مورد نیاز

۳- انواع روش های سرمایه گذاری

۴- بررسی اطلاعات مالی شرکتها