Skip to main content

ضرورت حسابداری برای مدیران:

اگر بخواهیم به صورت کاملا کاربردی به ضرورت حسابداری برای مدیران بپردازیم، با ارایه چند مثال در این خصوص، این موضوع را به بحث می گذاریم:

همه ما میدانیم در دنیای کسب و کار امروزی و مخصوصا با توجه به شرایط اقتصادی فعلی یکی از مهمترین وظایف مدیران شرکت، اخذ تصمیمات صحیح اقتصادی است،

چرا که در دوران فعلی برای سودآوری بیشتر و یا فقط به جهت حفظ و ادامه حیات یک بنگاه اقتصادی، مدیران باید با مهارت هر چه بیشتر به اخذ تصمیمات صحیح اقدام نمایند.

در دنیای کاملا رقابتی امروز یک مدیر باید بتواند در وهله اول بهترین استراتژی شرکت خود را تعیین کند.

به نظر اینجانب تعیین استراتژی شرکت یا همان برنامه های بلند مدت شرکت از نان شب هم واجبتر است.

همه افراد شرکت از نگهبان گرفته تا مدیران ارشد شرکت باید بر مبنای استراتژی تعیین شده و در راستای تحقق اهداف شرکت حرکت کنند.

پس از تعیین استراتژی باید نقشه راه شرکت تعیین شود.

برای تهیه نقشه راه شرکت باید حداقل برنامه ۳ سال آینده شرکت را در حداقل سه وضعیت اقتصادی متفاوت ( خوش بینانه، متعادل و بدبینانه) تهیه نماییم.

اما برای تهیه نقشه راه شرکت باید، بهای تمام شده واقعی محصولات، نحوه قیمت گذاری محصولات، ترکیب فروش محصولات، نقطه سر به سر هر کدام از محصولات تولیدی، وضعیت رقبا و سهم بازار شرکت را بدانیم،

یک مدیر باید هزینه های فرصت از دست رفته شرکت خود را در تصمیمات اقتصادی لحاظ نماید و او باید بتواند در خصوص موارد ذیل تصمیم گیری کند:

-قبول یا رد یک سفارش خاص،

-ساخت یک قطعه در داخل شرکت یا خرید آن از بیرون (برون سپاری)،

-توقف یا ادامه تولید یک محصول،

-انتخاب یک روش تولید از بین چند روش تولید،

-افزایش یا کاهش قیمت فروش یک محصول،

-جایگزین نمودن ماشین آلات و تجهیزات شرکت و موارد متعددی که هر مدیر در معرض آنها قرار می گیرد.

مدیر یک واحد تجاری باید بتواند برای شرکت خود بودجه جامع تهیه کنید،  او باید با مفاهیم بودجه بندی سرمایه ای آشنا باشد و بتواند سود یا زیان شرکت خود را تجزیه و تحلیل نماید.

آیا شما به عنوان مدیر ارشد شرکت و یا مدیر تصمیم گیرنده،نقاط ضعف و قوت شرکت خود را می شناسید؟

فرض کنید شرکت شما در راستای تکمیل نمودن طرح توسعه نیاز به خرید ماشین آلات دارد و قیمت این ماشین آلات در حال حاضر حدود ۵۰ میلیارد ریال است و شما برای خرید این ماشین آلات باید وام بگیرید و بانک از شما طی ۶۰ قسط ماهانه، با اقساط ۲ میلیارد ریالی پول را پس خواهد گرفت، از طرفی شرکت شما می تواند همین ماشین آلات را برای مدت ۵ سال با پرداخت اجاره ماهانه ۱.۵ میلیارد ریال اجاره کند، شما به عنوان یک مدیر کدام روش را انتخاب می کنید؟ چرا؟

مسلما فعالین اقتصادی همواره در حال تصمیم‌گیری‌هایی هستند که اتخاذ این تصمیمات نیازمند اطلاعات مالی است و طبیعتاً تصمیمات مذکور دارای پیامدهای مالی (خوشایند یا ناخوشایند) است. لذا، داشتن شناخت نسبت به محیط مالی سازمان و بطور اخص، صورتهای مالی و توانایی تجزیه و تحلیل این صورتها، جهت اتخاذ تصمیمات مفید، دارای اهمیت بسیاری می باشد.

تصمیم گیری برای مدیران که با حجم زیادی از اطلاعات مواجه هستند و به ناچار باید آن­ها را دقیق و علمی بررسی کنند، نیازمند دانش، مهارت و اطلاعات کافی است. اگر شناخت کافی و درستی نسبت به تصمیمات تجاری نباشد، پیامدهای مالی غیرقابل پیش­بینی و نادرستی اتفاق خواهد افتاد. بنابراین، یادگیری برخی از مفاهیم حسابداری خصوصا مفاهیم حسابداری مدیریت بسیار ضروری به نظر می رسد.

در راستای ضرورت حسابداری برای مدیران توجه به این نکته حایز اهمیت است که مدیر واحد تجاری باید بتواند صورتهای مالی شرکت خود را آنالیز کند و هزینه های واحد تجاری را مدیریت کند.

تصمیم ما بر این است تا با ارایه اطلاعاتی در خصوص موارد فوق به مدیران واحدهای تجاری در اخذ تصمیمات صحیح اقتصادی کمک کنیم، امیدواریم با یادگیری و بکارگیری مطالب فوق شاهد اخذ تصمیمات بهتر و شاهد سودآوری بیشتر بنگاه ها و افراد فعال در اقتصاد کشور عزیزمان ایران باشیم.

در این راستا ما با ارایه مطالبی از کتاب Acconting for managers نوشته Paul M.Collier که در Aston university تدریس می شود، در کنار شما خواهیم بود تا شما را به اهدافتان برسانیم.

دلیل انتخاب این کتاب مطالب به روز و تدریس این کتاب در بهترین دانشگاه ها می باشد.

هر چند ما مطالب کتاب را بر اساس نیازهای داخلی کشور و محیط اقتصادی مختص ایران تهیه و ارایه خواهیم داد اما آشنایی با بعضی از مسایل روز دانش حسابداری مدیریت ضروری است.

ما در ۳ بخش اصلی مطالب را ارایه خواهیم نمود:

در بخش اول مفاهیم کلی حسابداری مالی شامل آشنایی با صورتهای مالی اساسی شامل ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت گردش وجوه نقد را به شما خواهیم آموخت

در بخش دوم با مسایل مهم و ضروری حسابداری مدیریت در خدمتتان خواهیم بود که در این بخش تمرکز اصلی بر شناخت حسابداری مدیریت و نحوه استفاده از آن برای تعیین استراتژی شرکت و تجزیه و تحلیل فعالیتهای شرکت می باشد و

در بخش سوم با مفاهیم بودجه بندی، حسابرسی داخلی و ضرورت کنترل های داخلی آشنا خواهید شد.

ما در راستای اقدامات اجرایی جهت پرداختن به موضوع “ضرورت حسابداری برای مدیران” اقدام به برگزاری دوره های آموزشی حسابداری برای مدیران نموده ایم، جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفا با شماره ۰۹۳۵۷۷۵۰۹۷۲ تماس بگیرید.

ویدئو معرفی دوره

باعث افتخار است که برای رسیدن به این مهم در کنار شما بزرگواران باشم تا ضمن آموزش حسابداری مدیریت از شما بزرگواران نیز بیاموزم، برای آشنایی با اینجانب لطفا کلیک فرمایید

مجموعه مقالات اینجانب