Skip to main content

ضرورت تغییر ادراک جامعه، از آنچه حرفه حسابداری انجام می دهد

شاید یکی از دلایلی که هنوز حرفه حسابداری آنچنان که باید و شاید جایگاه واقعی خود را در ایران پیدا نکرده است، دیدگاه قدیمی جامعه نسبت به این حرفه باشد.

انجمن حسابداری آمریکا در طول سال ۲۰۱۳ یکی از مهمترین اقدامات خود در راستای توسعه دیدگاه افراد جامعه نسبت به حسابداری را “تمرکز بر آنچه مردم باید در نتیجه اولین برخورد با حسابداری درک کنند” عنوان نمود.

نتیجه تلاش آنها نمایش بصری بالا است که نشان می دهد “این حسابداری است!”

همان طور که در گراف بالا پیداست مهترین وظیفه حسابداری تهیه اطلاعات مفید از فعالیتهای اقتصادی جامعه و در اختیار گذاشتن اطلاعات تهیه شده جهت تصمیم گیری افراد است.

بدون شک چنانچه عملکرد فعالیتهای اقتصادی یک جامعه به درستی توسط حرفه حسابداری جمع آوری، طبقه بندی و به صورت اطلاعات مفید در اختیار تصمیم گیرندگان قرار گیرد، نتیجه آن ایجاد ارزش افزوده و افزایش ثروت جامعه و همچنین قضاوت درست فعالیتهای اقتصادی توسط ذینفعان و  عموم جامعه خواهد بود.

همان طور که میدانیم مهمترین محصول حسابداری، گزارشگری مالی است.

با توجه به رشد بیش از پیش صنایع و فعالیتهای اقتصادی عملا امکان مدیریت بسیاری از مجموعه ها توسط صاحبان آن میسر نمی باشد.

بنابراین به ناچار صاحبان شرکت باید مدیرانی را انتخاب نمایند و مدیریت شرکت را به مدیران منتخب بسپارند.

صاحبان اصلی شرکت( سهامداران) عملا امکان نظارت مستقیم بر تمام فعالیتهای شرکت را ندارند و جهت بررسی عملکرد مدیران نیاز به اطلاعاتی دارند که نتایج عملکرد مدیران را گزارش نماید.

بهترین و کاملترین اطلاعاتی که به صورت یکجا نتیجه عملکرد مدیران را گزارش می نماید، صورتهای مالی تهیه شده توسط شرکت است.

صاحبان شرکت جهت قضاوت عملکرد گذشته مدیران و اخذ هرگونه تصمیم مربوط به آینده شرکت، متوسل به این صورتهای مالی خواهند شد.

چنانچه صورتهای مالی تهیه شده به درستی نتایج عملکرد مدیران و وضعیت مالی شرکت را گزارش نماید، علاوه بر امکان بررسی عملکرد مدیران، امکان اخذ تصمیمات مفید برای شرکت نیز فراهم خواهد شد.

در ادامه این نوشتار به بررسی آثار مثبت استفاده از یک سیستم حسابداری و همچنین آثار مخرب عدم وجود سیستم حسابداری در شرکتها خواهم پرداخت.

آثار مثبت طراحی و پیاده سازی سیستم حسابداری:

با گسترش فعالیتهای اقتصادی دیگر استفاده از روش های محاسباتی دستی برای بسیاری از افراد توجیه ندارد.

در دنیای کسب و کار امروزی شما باید بتوانید هزینه های بنگاه را مدیریت نمایید و برای انجام این مهم به یک سیستم حسابداری کارآمد نیاز دارید.

شما باید بتوانید به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه گزارش عملکرد خود را تهیه و بررسی نمایید.

یک سیستم حسابداری کارآمد می تواند نقاط ضعف و قوت فعالیتهای مالی را شناسایی، گزارش و تجزیه و تحلیل نماید.

فرقی ندارد که شما مالک یک بنگاه بزرگ یا کوچک هستید، مهم این است که شما باید تمام فعالیتهای مالی خود را به درستی ثبت و ضبط نمایید و این وظیفه سیستم حسابداری است.

شما به عنوان مدیر و مالک شرکت نمی توانید دایما بر فعالیتهای مالی شرکت خود نظارت نمایید اما با پیاده سازی ساختار کنترل داخلی به صورت خودکار فعالیتهای مالی بنگاه شما بررسی و گزارش می گردد.

و اما مهمترین معایب عدم وجود یک سیستم حسابداری کارآمد به طور خلاصه این است که شما نمی دانید وضعیت مالی و عملکرد مالی تان چگونه است.

به نظر من این یک فاجعه است که یک شرکت تولیدی نداند بهای تمام شده محصولات تولیدی اش چه مبلغ است.

گزارش وضعیت مالی و عملکرد مالی ماهانه نداشته باشد.

بنابراین اولین گام در راستای بهینه نمودن فعالیتهای اقتصادی یک بنگاه تجاری، طراحی و بکارگیری یک سیستم حسابداری کارآمد و مثبت است.