Skip to main content

یکی از مهمترین اقداماتی که شرکت های سهامی عام هرچندوقت یکبار مجبور به انجام آن هستند برنامه افزایش سرمایه است.

افزایش سرمایه یکی از روش های ارزان قیمت تامین مالی برای بنگاه محسوب می شود که چنانچه به درستی برنامه ریزی و اجرا گردد فواید آن نصیب شرکت و سهامداران خواهد شد.

در این نوشتار سعی بر این است تا راهنمای کامل افزایش سرمایه شرکت های سهامی عام در اختیار شما سروران گرامی قرار داده شود.

همان طور که میدانید برخی از شرکتهای سهامی عام مجبور به ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار می باشند و برخی دیگر معاف از ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار می باشند، چنانچه شرکت شما معاف از ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار باشد می تواند مراحل افزایش سرمایه را با رعایت قوانین و مقررات مربوطه ( قانون تجارت) بدون نیاز به مجوز افزایش سرمایه از سازمان بورس و اوراق بهادار انجام دهد.

بنابراین در گام اول باید مشخص شود که شرکت سهامی عام الزام به ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار دارد یا خیر؟

چنانچه پاسخ خیر باشد برنامه افزایش سرمایه شرکت به شرح ذیل است:

۱- تهیه گزارش توجیهی افزایش سرمایه از محل: آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران ، سود انباشته ، مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها ،

راهنمای کامل تهیه گزارش توجیهی افزایش سرمایه

۲- تایید گزارش توجیهی افزایش سرمایه شرکت توسط هیات مدیره

۳- تهیه گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت در خصوص گزارش توجیهی مطابق با مفاد تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت

تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت:

” پیشنهاد هیات مدیره راجع به افزایش سرمایه باید متضمن توجیه لزوم افزایش سرمایه و نیز شامل گزارشی درباره امور شرکت از بدو‌سال مالی در جریان و اگر تا آن موقع مجمع عمومی نسبت به حساب‌های سال مالی قبل تصمیم نگرفته باشد حاکی از وضع شرکت از ابتدای سال مالی‌قبل باشد. گزارش بازرس یا بازرسان باید شامل اظهار نظر درباره پیشنهاد هیات مدیره باشد”

۴- دعوت مجمع عمومی فوق العاده و تصویب افزایش سرمایه شرکت در مجمع

راهنمای نحوه برگزاری مجمع عمومی فوق العاده جهت تصویب افزایش سرمایه:

مــاده ۸۴ قانون تجارت-درمجمــع عمــومی فــوق العــاده دارنــدگان بــیش ازنــصف ســهامی کــه حــق رای دارنــد بایــد حاضرباشند.اگردراولین دعوت حدنصاب مذکورحاصل نشد مجمع برای باردوم دعوت وبا حضوردارندگان بیش ازیک سوم سهامی که حق رای دارند سمیت یافته واتخاذ تصمیم خواهد نمود بشرط آنکه دردعـوت دوم نتیجـه دعـوت اول قید شده باشد.
ماده ۸۵ قانون تجارت ـ تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده همواره به اکثریت دوسـوم آراءحاضردرجلـسه رسـمی معتبرخواهـد بود.

۵- ثبت افزایش سرمایه شرکت نزد مرجع ثبت شرکت ها

اما چنانچه شرکت شما ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار باشد یا اینکه مجبور به ثبت نزد سازمان مزبور باشد برنامه افزایش سرمایه شرکت متفاوت خواهد بود که در نوشتاری تحت عنوان راهنمای افزایش سرمایه شرکت های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان بورس به آن پرداخته ام.