Skip to main content

یکی از مهارتهای لازم و ضروری برای استفاده درست از اطلاعات صورتهای مالی، کسب دانش تجزیه و تحلیل صورتهای مالی است.

شما به عنوان استفاده کننده از صورتهای مالی شرکتها باید بتوانید در گام اول با تجزیه و تحلیل صورتهای مالی مهمترین نکات قابل توجه، نقاط ضعف و قوت ، فرصتها و تهدیدها و قابلتهای شرکت را شناسایی و آینده آن را نیز پیش بینی کنید.

با توجه به اینکه مهمترین اطلاعات مالی مورد نیاز در صورتهای مالی شرکت افشا می گردد و این صورتهای مالی توسط حسابرس مستقل نیز مورد بررسی و اعتباردهی قرار می گیرد، جهت بررسی بنیادی شرکت در گام اول به دانش تجزیه و تحلیل صورتهای مالی نیاز داریم.

شما با یادگیری دانش تجزیه و تحلیل صورتهای مالی قادر خواهید بود یک شرکت را مورد بررسی بنیادی قرار دهید.

همانطور که میدانید ۲ روش جهت بررسی یک شرکت وجود دارد:

روش بنیادی و روش تکنیکال

در روش بنیادی ما به بررسی اطلاعات مندرج در صورتهای مالی و سایر اطلاعات مالی شرکت از جمله گزارش فعالیت هیات مدیره و گزارش تفسیری مدیریت خواهیم پرداخت.

درروش تکنیکال که محبوب چارتیست ها است به بررسی روند قیمتی شرکت خواهیم پرداخت.

تا جایی که بنده مطلع هستم هیچ مقاله یا نوشته ای دال بر اینکه کدامیک از این روش ها برای بررسی و تصمیم گیری بهتر است وجود ندارد،

اما به طور قطع می توان گفت استفاده از هر دو روش کمک شایانی به اخذ تصمیم بهتر می کند به عبارتی هر دو روش با هم و در کنار هم منجر به اخذ تصمیمات بهتر خواهد شد.

به عبارتی در ابتدا باید با بررسی صورتهای مالی و سایر اطلاعات مالی شرکت از جمله گزارش فعالیت هیات مدیره، گزارش تفسیری مدیریت و … شناخت نسبی نسبت به شرکت صورت پذیرد و

پس از بررسی اطلاعات مالی چنانچه تصمیم به سرمایه گذاری در یک شرکت گرفتید با بررسی روند قیمت می توانید در نقطه بهتر این کار را انجام دهید.

به عبارتی با بررسی اطلاعات مالی شرکت ( تحلیل بنیادی) در گام اول نسبت به اینکه در یک شرکت سرمایه گذاری کنیم یا خیر تصمیم می گیریم و

چنانچه نتیجه گام اول مثبت بود و تصمیم به سرمایه گذاری گرفتیم با بررسی روند قیمت یک شرکت ( تحلیل تکنیکال ) سعی میکنیم در قیمت مناسب این کار را انجام دهیم.

با توجه به درخواست دوستان و همکاران عزیزم فایل ارایه شده در دوره تجزیه و تحلیل صورتهای مالی در زیر به صورت رایگان قابل دانلود و مورد استفاده است.

https://www.mahdimahmoudi.ir/downloads/%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4-%d8%aa%d8%ac%d8%b2%db%8c%d9%87-%d9%88-%d8%aa%d8%ad%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%b5%d9%88%d8%b1%d8%aa%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%a7%d9%84%db%8c/

از همه شما عزیزان و بزرگواران درخواست دارم جهت هرگونه سرمایه گذاری از جمله ( تحصیل سهام، مشارکت و …) ابتدا صورتهای مالی شرکت سرمایه پذیر را به دقت مورد بررسی و تحلیل قرار دهید.

کارگاه تجزیه و تحلیل صورتهای مالی

با عنایت به اینکه جمع آوری داده مهمترین گام جهت تجزیه و تحلیل صورتهای مالی است در ادامه چند سایت بسیار مهم و ضروری جهت جمع آوری داده حضورتتان معرفی می گردد:

۱- سامانه جامع اطلاع رسانی مشتریان ( کدال ) جهت دانلود صورتهای مالی و سایر اطلاعات مالی

۲- سامانه TSETMC جهت مشاهده قیمت و سابقه سهام

۳-شبکه اطلاع رسانی قیمت طلا، ارز، سکه، فلزات جهانی، ارزهای دیجیتال و …

۴- سامانه اعلام قیمت زنده اونس طلا

۵- سامانه اعلام قیمت فلزات اساسی

۶- سامانه اعلام معاملات و قیمتهای نفت و فرآورده های نفتی

۷- بانک داده های اقتصادی و مالی کشور