Skip to main content

یکی از مواردی که در سالهای اخیر بسیار مورد نقد و بررسی قرار گرفته است، موضوع تغییر اجباری موسسات حسابرسی بعد از ۴ سال  و تاثیر آن بر کیفیت گزارشگری مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس است. با توجه به خلاء بررسی علمی این موضوع بنده با همکاری یکی از دوستانم و با راهنمایی استاد فرزانه جناب آقای دکتر یحیی حساس یگانه به بررسی علمی این موضوع پرداختیم، به عبارتی پژوهش حاضر به بررسی تأثیر دوره تصدی کوتاه مدت( بین یک تا دو سال)،‏ میان مدت(بین سه تا چهارسال) و بلندمدت(بیش از چهار سال) مؤسسات حسابرسی بر کیفیت گزارش گری مالی میپردازد. جامعه آماری پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران،‏ که حداقل به مدت پنج سال متوالی مورد تصدی یک موسسه حسابرسی قرار گرفته باشند و قلمرو زمانی تحقیق سال های ۱۳۸۱ لغایت ۱۳۹۰است. یافته های پژوهش حاکی از این است که کیفیت گزارش گری مالی در دوره تصدی کوتاه مدت بیشتر از دوره تصدی بلند مدت است و رابطه معناداری بین کیفیت گزارش گری مالی در دوره تصدی میان مدت و بلندمدت وجود ندارد. نتایج تحقیق ضوابط چرخش اجباری مؤسسات حسابرسی در ایران را تأیید و احتساب دوره چهارساله جهت چرخش مؤسسات حسابرسی را مطلوب ارزیابی نمی‌کند. این پژوهش خلاء فقدان تحقیقات دانشگاهی مبتنی بر مدل اندازه گیری در خصوص چرخش اجباری مؤسسات حسابرسی در ایران را برطرف نموده و آن را از پشتوانه تئوریک برخوردار می سازد و از طرفی بررسی علمی جهت انتخاب سال های مورد تصدی توسط موسسات حسابرسی را نیز ضروری می سازد.

تاثیر دوره تصدی حسابرسی بر کیفیت گزارشگری مالی در ایران

30 دیدگاه برای “تاثیر دوره تصدی حسابرسی بر کیفیت گزارشگری مالی در ایران”

  1. avatar

    سلام.اسناد مربوط به سالهای مالی قبل که پرداخت نشده و جزء اسناد پرداختنی هم ثبت نشده،اگر در سال مالی جاری پرداخت آنها صورت بگیره و سند بخوره،مشکلی نداره؟

    1. آواتار کاربر

      با سلام
      لطفا سوالات در قسمت پرسش و پاسخ حرفه ای مطرح گردد. ممنون

  2. avatar

    باسلام آیا حساب ها و اسناد دریافتنی مثل وامی که به پرسنل پرداخت میشه و… جزء حسابهای موقت سود و زیانی هست،یا حسابهای دائم؟

    1. آواتار کاربر

      با سلام
      لطفا سوالات در قسمت پرسش و پاسخ حرفه ای مطرح گردد. ممنون

  3. avatar

    آیا تدوین فرم مجزا برای هزینه کرد هر تنخواه الزامی هست؟یا ثبت در سند حسابداری کافیست؟

    1. آواتار کاربر

      با سلام. برای تنخواه حتما باید فرم مجزا تهیه فرمایید.

  4. avatar

    بژور مثال۲۰۰۰۰۰۰ریال تنخواه اخذ کردیم.۱۹۰۰۰۰۰ریال حقوق با تنخواه داده ایم.تنخواه بعدی۵۰۰۰۰۰۰ریال دریافت میکنیم و با آن ۴۸۰۰۰۰۰ریال هزینه انجام میدهیم.دوباره۳۰۰۰۰۰۰ریال تنخواه دریافت میکنیم و۲۵۰۰۰۰۰۰ریال از محل همین تنخواه،حق بیمه میدهیم وهمینطور تا آخر سال.مانده ی تنخواه هرچه بود یا واریز میکنیم به حساب،یا با هزینه آنرا تسویه میکنیم.
    آیا این پروسه ی کاری ایرادی داره؟

    1. آواتار کاربر

      سلام. روش شما تنخواه با مانده متغیر است و ایرادی ندارد اما اگر از روش تنخواه با مانده ثابت استفاده کنید احتمال خطا و فرآیند کنترل راحتتر است. به عنوان مثال ۱۰ ریال تنخواه دارید و ۹ ریال از تنخواه هزینه کرده اید با بررسی اسناد هزینه و تایید آن دوباره ۹ ریال به تنخواه شارژ می کنید و مانده تنخواه همان ۱۰ ریال می شود و به همین صورت ادامه می دهید.

  5. avatar

    باسلام آیا جهت اخذ تنخواه جدید،نیازی به تسویه ی کامل تنخواه قبلی می باشد؟یا اینکه نیازی نیست و میتوان در آخر سال مالی،مانده ی کل تنخواه ها رو تسویه کرد؟

    1. آواتار کاربر

      سلام. خیر نیازی به تسویه کلی تنخواه نیست.

  6. avatar

    آیاپولی که بعنوان ضمانت نزد شرکت طرف قرارداد،نگه میداریم،جزو هزینه های جاری هست؟ثبت سند آن چگونه هست.

    1. آواتار کاربر

      خیر. باید در حسابهای دریافتنی تحت عنوان سپرده حسن انجام کار شناسایی کنید:
      حسابهای دریافتنی – سپرده حسن انجام کار ****
      بانک ****

  7. avatar

    اگر چند حساب کل مثل حقوق و حق بیمه با یک چک پرداخت شده باشد،میتونیم تفکیکش کنیم و در یک سند با یک شماره چک ثبت کنیم؟

  8. avatar

    عذر میخوام برای گرفتن پاسخ سوالاتم شما چه کتابی رو پیشنهاد میدین؟قبلا یه دوره گذرونده بودم ولی تا حدودی فراموش کردم

    1. آواتار کاربر

      کتاب مروری جامع بر حسابداری مالی جلد ۱ دکتر ایرج نوروش و همکاران

  9. avatar

    سلام عذر میخوام آیا برای تعیین سود خالص،هزینه ی حقوق سال جاری رو که موکول شده به سال بعد،باید از مانده ی بانک کسر کنیم؟

    1. آواتار کاربر

      از مانده بانک خیر ، زیرا پرداختی انجام نشده است اما مطابق با اصل تطابق باید به صورت زیر سند بزنید:

      هزینه حقوق *****
      حقوق پرداختنی****

  10. avatar

    پولی که برای افتتاح حساب از جیب خودمان واریز میکنیم،به چه اسمی ثبت شود؟ضمنا آیا در حساب سود و زیان،این مبلغ رو باید از مانده ی بانک کسر کنیم،تا سود خالص بدست آید؟

    1. آواتار کاربر

      پولی که موسسین برای بار اول به حساب شرکت واریز می نمایند در حساب سرمایه ثبت می شود. حساب سرمایه ترازنامه ای است و تاثیری در محاسبه سود ندارد.

  11. avatar

    برای محاسبه ی سود و زیان بایستی مانده ی سال قبل و بدهی هایی که باید پرداخت کنیم از قبیل حقوق و حق بیمه ی پرسنل و…بایستی از مبلغ مانده ی بانک کسر بشه درسته؟آیا مورد دیگه ای هم هست که باید کسر کنیم؟
    و از اون طرف مبلغ طلبکاری خودمان رو که بهمون پرداخت نکردن،باید به مانده اضافه کنیم و جزء سود حساب میشه؟

    1. آواتار کاربر

      برای محاسبه سود و زیان ما فقط باید حسابهای موقت(سودوزیانی) رو لحاظ کنیم و حسایهای ترازنامه ای مانند مطالبات یا بدهی تاثیری در محاسبه سود ندارند.

      1. avatar

        میبخشید.یعنی بدهی ها هم جزء سود حساب میشه؟یعنی اگه حقوق اسفند رو پرداخت نکرده باشیم،مگه نباید برای سود، از مانده ی بانک کسر کنیم؟اینطور که به ضرر شرکت هست

        1. avatar

          ببخشید الان متوجه شدم.بنابراین حساب های موقت سود و زیانی ،منظورتون همون دریافت ها و پرداخت هایی هست که بدون قرض گرفتن و یا وام در یک سال انجام میدیم .مثل دریافت مربوط به خدماتی که انجام میدیم و پرداخت حقوق و حق بیمه ای که میدیم.

          1. آواتار کاربر

            حسابهای موقت یا سودوزیانی حسابهایی هستند که در پایان هر سال باید با حساب سودوزیان بسته شود.

        2. آواتار کاربر

          سلام. بدهی ها ارتباطی با سود ندارد. اما طرف حساب بدهی اگر هزینه باشد در محاسبه سود لحاظ خواهد شد. به عنوان مثال حقوق اسفند که پرداخت نشده است به صورت زیر سند می خورد:

          هزینه حقوق ****
          حقوق پرداختنی ****

          هزینه حقوق طبیعتا در محاسبه سود لحاظ می شود.

  12. avatar

    گردش حساب تا چند روز رو میشه با یک سند ثبت کرد؟

    1. آواتار کاربر

      بسته به حجم عملیات متفاوت است، سعی کنید حتی الامکان هر ۲ تا ۳ روز این کار رو انجام بدید.

  13. avatar

    شرکت ما سه تا حساب توی سه بانک داره.من همه رو به ترتیب تاریخ گردش حسابشون،باهم توی اسناد آوردم و توی شرح سند نوشتم که مربوط به کدوم بانکه.این روش درسته؟

    1. آواتار کاربر

      سلام. باید در سطح معین به تفکیک عملیات هر بانک مشخص گردد در غیر اینصورت نمی توانید عملیات هر بانک را به صورت مجزا گزارش بگیرید.