Skip to main content

در دنیای کسب و کار امروزی به مدیرانی نیازمندیم که آینده را پیش بینی کنند؟ اما همه ما میدانیم که امروزه با توجه به سرعت تغییرات عوامل اقتصادی و سیاسی عملا پیش بینی آینده بسیار سخت و خطرناک است. چه باید کرد؟ در این نوشتار با ارایه راه حل مدیریت بهینه شرکت با آینده نگاری استراتژیک به این موضوع خواهم پرداخت.

پیش بینی آینده ؟

جمله زیبا اما بسیار خطرناک!!!!!

به نظر شما آینده قابل پیش بینی است؟

واقعیت این است که شرکتها همیشه با ابهامات و پیچیدگی های خاص آینده همراه هستند که تاثیرات بسیار با اهمیتی بر عملکرد شرکتها دارد.

هر چند برخی از عوامل مربوط به آینده قابل پیش بینی است و به وفور پیش بینی های مربوط به برخی از اتفاقات سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی را هر روز در سایتهای خبری و مجلات و روزنامه ها می خوانیم، اما حقیقت این است که سرعت تغییرات متغیرهای اقتصادی و سیاسی به حدی بالا است که امروزه پیش بینی این عوامل به مراتب سخت تر از گذشته است.

امروز بسیاری از شرکتهای ما با ابهامات ناشی از تورم، تحریم، ارز، مالیات، بیمه، تغییر قوانین کشور، بورس، محیط زیست و … مواجه هستند که فعالیت در این فضا کار را بسیار سخت می کند و اگر شرکت یا مالک کسب و کار برای برخورد و مواجه با هر کدام از عوامل فوق آمادگی از قبل نداشته باشد ممکن است با دشواری های بسیاری مواجه گردد.

بسیاری از شرکتها و افرادی را که افتخار خدمتگزاری به عزیزان را داشته و دارم دقیقا به دلایل عدم توجه به یک یا چند مورد از موارد ذکر شده در بالا با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند که گاهی اوقات از فرط خستگی تنها به تعطیلی کسب و کار خود می اندیشند.

خوب سوال اساسی این است که با توجه به تمامی موارد فوق چه باید کرد؟

پاسخ ساده اما بکارگیری آن سخت خواهد بود.

آینده نگاری استراتژیک”

هیچ شخصی بدون بکارگیری آینده نکاری استراتژیک قادر به مدیریت آینده کسب و کار خود نخواهد بود.

بله ممکن است گاهی اوقات شانس با ما یار باشد و از برخی ابهامات و مشکلات بدون بکارگیری آینده نگاری استراتژیک جان سالم به در برده باشیم، اما واقعیت این است که هدف ما از راه اندازی یک کسب و کار طبیعتا یک سال و دو سال نیست و ما برای یک هدف طولانی مدت در کسب و کاری سرمایه گذاری میکنیم.

بنابراین برای پیمودن یک مسیرطولانی به سلامت و مدیریت تمامی فرصتها و بحرانهای آینده ما نیاز به استفاده از آینده نگاری استراتژیک داریم.

اما آینده نکاری استراتژیک چیست و برای بکارگیری آن چه باید کرد؟

ما برای پرداختن به این موضوع مطالب تئوری و عملی را به دقت در کنار هم مطرح خواهیم کرد.

مطالب تئوری پشتوانه نظری استراتژی خواهد بود و مسایل عملی که در ارتباط با شرکتهای مختلف مشاهده کرده ایم نقشه راه ما برای طراحی و پیاده سازی آینده نگاری استراتژیک است.

مدیریت بهینه شرکت با آینده نگاری استراتژیک محقق خواهد شد.

آینده نگاری استراتژیک چیست؟

یک پاسخ به “مدیریت بهینه شرکت با آینده نگاری”